ARA

8 Nisan 2019 Pazartesi

James Blunt Çaresizliği


James Blunt Çaresizliği
Yazıya başlamadan önce ilk olarak şarkıyı şuraya bırakayım ki okurken dinlenmesi daha kolay olsun.


2005 yılında çıkan bu şarkıyı ilk duyduğumda sanıyorum ki 10-11 yaşlarındaydım. O zamanlar internet ve bilgisayar Türkiye’de çok fazla yaygın olmadığı için ve de kullanım imkanları çok az bilindiği için müzik dinlemenin yegane adresi televizyondu. Zannediyorum ki Powerturk veya Dream TV’de dinlemiştim. Video klibini ilk izlediğimde bana gerçekten çok enteresan gelmişti. Tiz sesli bir adam kara kışta, karda oturmuş şarkısını söylüyordu. Yetmiyor üzerinde ve cebinde ne varsa çıkartıyor ve oturarak söylemeye devam ediyordu. Klibin sonlarında ise kendini aşağıya bırakıyordu.
İlk dinlediğim günden bu yana sevmiştim aslında şarkıyı. O zamanlar elbette İngilizcem olmadığı için anlamsızca dinlemiştim. Ama biliyordum ki adam fazlasıyla üzüntülüydü. Ses tonu, bakışları, halleri… Her şeyiyle yansıtıyordu size bunu. O zamanlar hatırlıyorum ki şarkının adını aklımda tutamayıp adamın ismini aklımda tutmuştum. Biraz daha büyüyünce ise şarkıyı bulup daha sık dinlemeye başlamıştım.
Zaman geçtikçe, belki benim de kendimi depresif ve üzüntülü hissettiğim, çaresiz veya umutsuz durumlara düştüğüm zamanlarda kendimi bulduğum bir şarkı ve video haline geldi. Aslında şarkının veya klibin üzerine fazlasıyla absürt şeyler dadanmıştı. Bu benim için şarkının büyüsünü bozan şeylerdendi. Örneğin şarkının klibini tiye alan birçok paradi videosu çekildi. Yetmedi bir gazete haberine göre tüm zamanların en rahatsız edici şarkısı seçilmişti. (bknz. https://www.haberturk.com/haber/haber/27802-tum-zamanlarin-en-rahatsiz-edici-10-sarkisi) Hatta ve hatta James Blunt dahi bu şarkının aslında içinde bir sapıklık barındırdığından ve dolayısıyla bu şarkının romantik olarak algılanmaması gerektiğinden söz etmişti 



Elbette ki Blunt’ın kendi şarkısı ile alakalı yaptığı bu yorum ne kadar gerçek veya ne kadar şaka bilemiyorum… Ama şarkının canlı performanslarına baktığımız zaman Blunt’ın tıpkı “Goodbye My Lover” şarkısında olduğu gözlerinin dolduğu çok net anlaşılıyor. 





 Ama tabi ki tüm bunları şarkının havasına girmek için veya bunu seyirciye de yansıtmak için yapıyor olabilir. Ya da belki de gerçekten şarkının kendisi için ne kadar anlamlı olduğunu da ifade ediyor olabilir. Bunu bilemeyiz ama elbette ki hepimiz dinlediğimiz şarkılardan kendimize dair bir şeyler bulmayı başarabiliriz. Ya da şarkıyı kendimizce yorumlayıp o şekilde dinlerken daha da çok keyif alabiliriz. O nedenle ben bu şarkıya dair olan tüm kötü şeyleri kafamdan silmek istiyorum.
Şarkının başlangıcında Blunt, hayatının mükemmel ve saf olduğundan bahseder. Aslında çok çelişkili bir durum içerisinde olduğu aşikardır. Zira şarkının devamında metroda bir melek gördüğünden emin olduğunu, ona gülümsediğini ama o meleğin başka bir adamla olduğundan bahseder. Tüm bunları olurken James, normal bir kafa hali içerisinde değildir. Yani “high” olarak tanımladığı ya uyuşturucu etkisinde ya da alkolün etkisindedir. Ayrıca aşkı da pek masum değil gibidir çünkü sevgilisi olan bir kıza kafayı takmıştır. Ama bunun için uykularının kaçmayacağını çünkü bir planı olduğundan söz eder. Klipte de tüm bunlarla paralel bir şekilde soğuğa aldırmadan üstünü çıkartmaya başlar.
Blunt’ın metroda gördüğü kızın eski sevgilisi olduğunu söyleyenler vardır ki bunlardan bir tanesi de yine Blunt’ın eski sevgililerinden biridir. Ama tabi şarkı içerisinde ilk defa gördüğü birinden mi yoksa eski sevgilisinden mi bahsettiği belli değildir. Neyse James ilerleyen sözlerde kıza; “Çok güzelsin, seni kalabalık bir yerde gördüm ve ne yapacağımı bilemedim, çünkü asla seninle olamayacağım” der.
Şarkının ikinci bölümünde kızla göz göze geldiğinden ama o an James’in baya bir high durumunda olduğundan söz eder. Kızı bir daha göremeyeceğini ama sonsuza kadar etkisi sürecek bir anı paylaştıklarını dile getirir. Hakikaten ilk ve son kez gördüğü bir kız için böyle düşünmesi ürperticidir ancak eski sevgilisi için yazıldığı düşünülürse bir nebze anlaşılabilir olmaktadır. Çünkü şarkının sonlarına doğru gelirken cepteki her şeyini salıveren James, kolundaki bileklikten ise vazgeçememektedir.
Şarkının son bölümünde James bir kez daha kızın çok güzel olduğundan ve yüzündeki gülümsemede bir melek olması gerektiğinden söz eder.  Bahsettiği melek ise bir aşk meleğidir. Aşk meleği James ve eski sevgilisini bir kez daha kavuşturmuştur ancak sonradan anlıyoruz ki James ve o kız bir daha asla beraber olamayacaklardır.
Bunu kabullenen James: “Ama şimdi gerçeklerle yüzleşme zamanı, ben asla seninle olamayacağım…” der ve planını uygulamaya başlar. Plan, kendini uçurumdan aşağı; soğuk sulara bırakmaktır. James bu şekilde kaçan uyku probleminden kurtulmaktadır… Sahiden videoda da görüldüğü üzere James kendini sulara bırakmıştır ama Ama tabi ki eski bir asker olduğu düşünülürse pek de yadsınmaması gereken bir durum ortaya çıkmaktadır.


Velhasıl özellikle sondaki şarkı sözleri-klip uyumuyla beni daha fazla etkilemeyi başardı. James’in rahat uyuma taktiği elbette ki çok kötü bir yöntem. Ama bir şekilde benim de uykumun kaçmamasına ihtiyacım var, umarım ben de kendim için geçerli bir yöntem(James’inki dışında) bulabilirim.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder